Köpeğe kıyafet giydir, görüntüsü aynı olur.
Arap, kendi pisliğine neden boğuluyor, bunun için...
Harezm Türkçesi Eserleri-Kısasü’l-Enbiyâ
MEMLÛK SAHASINDA YAZILMIŞ BİLİNMEYEN BİR KIṢAṢÜ’L-ENBİYĀ
BAZI TÜRKÇE KISASÜ’L ENBİYALARA GÖRE ÂDEM’İN DİLİ
MANASTIRLI MEHMED RIFAT’IN TUHFETÜ’L-İSLÂM’I
Bunlardan iğrendiğim kadar başka hiç bir canlı türünden
iğrenmiyorum. Bir de kıçını taşa silmeleri yok mu?
Abdullah bin Mesud şöyle dedi: “Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem ihtiyaç gidermek için çıktı ve bana üç taş getirmemi emretti. İki taş
buldum, üçüncüsünü aradım, bulamadım. Bunun üzerine tezek götürdüm. Rasulullah
sallallahu aleyhi ve sellem iki taşı aldı, tezeği attı ve şöyle buyurdu: “Bu
pisliktir.” Sahih. Buhari (156), Tirmizi (17), Nesai (1/39), İbn Mace (314),
İbn Huzeyme (70)
Â’işe anlatıyor: “Rasûlüllâh buyurdu ki: ‘Sizden biriniz,
def-i hâcet gittiğinde, beraberinde üç tane taş götürsün ve onlarla
temizlensin. Bu taşlar, temizlenmesi için ona yeterlidir.” Sahih. Darimî,
(17172); Ebû Dâvud, (40); Nesâ‘î, (1/41); Beyhakî, (1/103); Ahmed, (6/108); Ebû
Ya‘lâ, (7/340); Darekutnî, (1/54); Elbânî, el-İrvâ’, (44)
“18 ay kıta subaylığı yaptım. Ulaştırma bölüğündeydim. Bölük komutanını ikna ettim ve bölüğe çok güzel bir tuvalet yaptırdım. Onun da hoşuna gitti. Tugay komutanından takdir bile aldık. Alaturka filan ama akan suyu var. 1960lı yıllarda böyle bir tuvalet birliklerin pek azında vardı.
Kısa bir süre sonra bizim tuvaletin gideri tıkandı. Temizlettik; fakat kanalizasyon bağlantı kanalından bir sürü taş çıkmasına çok şaşırdık. Meğer memlekette suyla değil de taşla taharet alma geleneği de varmış. Oturduk bütün bölüğe taşla değil, suyla temizlenmeleri gerektiğini, üstelik nasıl temizleneceklerini canlı model kullanarak açıkladık. Bir aya kalmadan tuvalet yine taşlarla tıkandı. Tuvalete bir nöbetçi dikip kimlerin taş ile içeri girdiğini bulduk.
Neymiş efendim, Hz. Muhammed taşla taharet alırmış. Taşların sayısı da
çift olacakmış. Eğer üçüncü taşla popo temizlenmiş olsa bile mutlaka
dördüncüyü de kullanmanız sünnetmiş. Yani adamlar dinin gereği
sandıkları hurafe inançlarına bağlılıktan taş kullanıyorlardı.” Yazının tamamı...
Kemik Ve Tezek’le Temizlenmek Yasaklanmıştır.
Sadece kurutulmuş sığır tersi olan tezek değil, diğer
hayvanların kurutulmuş dışkısı da aynı yasağın kapsamına girer. Biz kolay
anlaşılsın diye tezek tabirini kullandık, hem de ortalıkta daha çok yaygın
olanı odur.
Bilindiği gibi gerek tezek veya hayvan dışkısı, gerekse
kemik bir takım tehlikeli mikroplar taşırlar. Örneğin tetanos, ateşli ve
oldukça tehlikeli bir hastalıktır. Bunun mikrobu daha çok toprağın insan ve
hayvan dışkısıyla bulaştığı yerlerde ve geviş getiren hayvanların ve bir de
insanların dışkısında, bağırsaklarında bulunur. Çeşitli yaralarla, sıyrıklarla
vücuda girer. Tezek ve benzeri kurumuş hayvan dışkısı taharette (mak'âdi
temizlemede) kullanıldığı takdirde o kısımda tahriş yapabilir ve bunun neticesi
tetanos mikrobunun oradan vücuda kolayca girmesine yardımcı olur. Bunun dışında
tehlikeli bazı mikroplar da taşıyabilir.
Kemik ise, az yağlı bulunduğu için bir çok haşerenin
ilgisini çeker. Ayrıca kedi, köpek, gibi hayvanların en çok ilgi duyduğu bir
maddedir. Memeli hayvanlar özellikle köpek zaman zaman kuduz mikrobu taşırlar.
Salyaları vasıtasıyla kemiğe bulaşabilir. Onunla mak'ad temizlenmeye
kalkışılınca, yine bir sıyrık ve tahriş
olayı meydana gelebilir. Bunun dışında bazı hastalık yapan mikroplar da
bulaşmış olabilir. O nedenle İslâm Peygamberi Hz. Muhammed (a.s.) bu iki
maddeyle taharet yapılmasını yasaklamıştır.
İlim adamlarının istidlal ve ihticacına mesned olan
hadisler:
Câbir b. Abdillâh (r.a.)'den yapılan rivayette, demiştir ki:
"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz (def-i hacetten sonra
mak’âdın) kemikle veya ba're (deve, koyun, keçi dışkısı ve diğer hayvanların
dışkısı) ile silinip temizlenmeyi yasaklamıştır."[309] Ebû Hüreyre
(r.a.)'den yapılan rivayette demiştir ki:
"Peygamber (a.s.) Efendimiz (dışkı yapıldıktan sonra
mak'âdınî tezek veya kemikle temizlenmesini men'etti ve bu ikisi temizlemez,
buyurdu."[310]
Bu ikinci hadisi aynı lâfızla İbn Huzeyme de tahric
etmiştir. Buhari, Nesâî, Müslim, Ebû Dâvud, Tirmizî, İbn Mâce, Dâremî ve Ahmed
b. Hanbel aynı anlamda, fakat değişik lâfızla şu hadîsi rivâyet etmişlerdir:
"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, sizden birinizin kemik
veya tezek ile temizlenip arınmasını men'etmiştir."[311]
Buhari meb'âs babında "Şüphesiz ki, bu ikisi cinlerin
yiyeceğidir." cümlesini fazla olarak rivayet etmiştir. Müslim İbn
Mes'ud'dan rivâyet etmiştir. Ebû Dâvud, Darekutnî ve Hakim de ondan tahrîcle
nakletmişlerdir. Taberâni sened-i zayıf ile Zübeyr'den rivayet etmiştir. Ebû
Dâvud ile Nesâî Rufayi'den rivayet etmişlerdir.
Rivayetlerin tamamı, hadîsin sıhhatini kuvvetlendirir manâ
ve muhtevadadır.
Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:
1- Hayvan dışkısıyla ve kemikle mak'âdi temizlemek
mekruhtur. Hadislerin zahiri bunlardan
kaçınmanın vâcib olduğuna delâlet etmektedir.
2- Bu gibi şeylerin bulunduğu yerlerde def-i hacet etmek de
mekruhtur. Çünkü çevreyi ve semtleri kirletir, hastalık doğurur.
3- Hayvan dışkısı da necistir.
Hadîslerin ışığında müctehid imamların ihticac, istidlal ve
görüşleri:
a) Hanefîlere göre, temiz eşya ile taharet sünnettir. Taş,
ağaç, toprak, eskimiş bez parçaları bu cümledendir. Hayvan dışkısı ve kemikle
temizlenmek mekruhtur. Bununla beraber bu ikisinden biriyle temizlenecek
olursa, itibar edilir. Bir cihetle (temizlenme hususunda) sünneti yerine
getirmiş, bir cihetle de (sünnet ile yasaklanan bir maddeyle temizlendiği
için) kerahet işlemiş olur. İpek ve benzeri kıymetli kumaşlarla, buğday, arpa
gibi insan yiyeceği gibi maddelerle; yaş ve kuru ot gibi hayvan yenileriyle
taharet (mak'âdı temizlemek) mekruhtur. Çünkü bu gibi şeyleri zaruret olmadığı
halde kullanmak, temiz şeyleri murdar etmeye sebep olur.[312]
Ayrıca bu mezhebe göre, mak'adı necasetten temizlerken sayı
söz konusu değildir. Amaç pisliği gidermektir. Bu bir, iki yıkamak veya
silmekle gerçekleşeceği gibi, beş ve yedi defa yıkamakla da olabilir.[313]
b) Şâfiîlere göre, hayvan dışkısının kendisi necistir,
onunla başka bir necaset nasıl giderilip temizlik yapılabilir? Nitekim
Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, def-i hacetten sonra İbn Mes'ud'dan üç taş
istemiş, o da arayıp iki taş ve bir parça sığır veya deve tersi bulup
getirmişti. Peygamber (a.s.) taşları almış, tezeği kullanmayıp atmış ve
"Şüphesiz ki, o murdardır" buyurmuştu.[314] O halde tezek ve deve
fışkısıyla temizlenen kimse, bunu müteakip taşla (veya su ile) he
temizlenmezse, o vaziyette namazı caiz olmaz.[315]
Temizlenmede sayıya riâyet şarttır. İki taş kullanmak
suretiyle temizlik olsa bile üçü tamamlamak gerekir. Çünkü Hz. Peygamber (a.s.)
hem üç taşla temizlenmeyi, hem de böyle bir temizlikte tek sayıya riâyeti
emretmiştir. Nitekim Ebû Hüreyre (r.a.) diyor ki:
"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz bizden birimiz def-i
hacete gittiğinde üç taş ile (temizlensin diye) bize emrederdi."[316]
Ayrıca, "Kim (mak'adını) temizlemeyi istiyorsa, tek sayıya riâyet
etsin!" buyurmuştur.[317]
Yine Şâfiîlere göre, bu husustaki temizlenme su veya temiz
katı olup muhterem sayılmayan madde ile yapılması vâcibdir. Sol el ile
temizlenmeyi ve mümkün olduğu takdirde taş ile suyu birleştirmeyi
gerçekleştirmek sünnettir. Sağ el ile taharette bulunmak mekruhtur.[318]
Kendisiyle temizlik yapılacak maddelerin evsafı hakkında,
el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa adlı eserin birinci cilt, doksan dokuzuncu
sayfada geniş bilgi verilmiştir. Biz özetleyerek naklediyoruz:
Temizlenmede kullanılacak şeyin katı temiz bir madde olması
şarttır. Aynı zamanda necaseti yerinden kaldırıp giderici bir özellik
taşıması, ıslak olmaması gerekir. Şer'ân muhterem sayılan herhangi bir madde
olmaması da şarttır. Meselâ ekmek, kemik, üzerine fıkıh ve ona vesile teşkil
eden sarf, nahiv, hesap, tıb ve benzeri ilimlerden biri şeyler yazılı kâğıt bu
cümledendir.
c) Hanbeiîlere göre, ön ve arkadan çıkan yel ve menî
dışındaki şeylerden dolayı temizlenmek vâcibdir. Çıkan şey ister idrar ve dışkı
gibi mutad şeyler olsun, isterse çakıl taşı, kurt, kıl gibi nadir bir madde olsun fark
etmez, hepsinden dolayı
mak'adı temizlemek gerekir. Sözünü ettiğimiz maddelerin yaş ve kuru olması bu hükmü değiştirmez.
İlim adamlarının çoğuna göre, mak'âdı temizlemede insan su
ve taştan birini veya her ikisini kullanmakta serbesttir. Ancak biriyle
yetinmek istediğinde suyu tercih etmesi efdaldir.[319]
İmam Ahmed b. Hanbel'e göre, Hanefîler'de olduğu gibi,
temizlenmede sayı şart değil, temizliğin sağlanması gereklidir. Bu üç defa ile
olabileceği gibi, yedi defa ile de olabilir.[320]
Mak'adı temizlemede necaseti gidericilikte ağaç, bez ve
benzeri şeyler taş gibidir, hepsiyle de yapılabilir.[321] Hürmete şayan olan
fıkıh, hadîs ve benzeri ilimlerin yazılı bulunduğu kâğıtlarla taharet caiz
değildir.[322]
d) İmam Mâlik'e göre, tezek ve kemik temiz olursa onlarla
istinca yapmanın (mak'adın necasetini
temizlemenin) mübah olduğunu İbn Kudame el-Muğnî’de belirtmişse de,
Abdurrahman el-Cezerî'nin dört mezheple ilgili fıkıh kitabında Malikîlerin bu
konuyla ilgili istinbat, istidlal ve görüşleri şöyle açıklanmıştır: Şu beş
özelliği taşıyan maddelerle istinca caiz olur: Taş, pamuk ve yün gibi kuru
madde olacak. Çamur gibi yaş maddeyle temizlenmek caiz değildir. Çünkü bu gibi
maddeler necaseti büsbütün etrafa yayar. O bakımdan yaş bir maddeyle istincadan
sonra herhalde mak'adı su ile yıkamak gerekir. İstinca yapılacak şeyin temiz
olması şarttır. Ölmüş hayvan kemiği ve eti haram olan hayvanın dışkısı bu
cümledendir. Bunlar kuru olduğu halde istinca için kullanılır, mak'âddaki
pislik de giderilmiş olursa kâfi gelir, ama kişi günahkâr olur. Bir diğer
özelliği ise, şer'ân muhterem bir madde olmaması gerekir. İnsan yiyeceği,
yazılı kâğıt bu cümledendir.[323]
e) Dâvud ez-Zahirî'ye göre, def-i hacetten sonra temizlenmek
için ancak taş yeterlidir. Çünkü bu husustaki emir vücubu gerektirir, tıpkı
toprakla teyemmüm etme emri gibi...[324]
Konuyla ilgili diğer hadîsler ve tahliller:
İmam Ebû Hanîfe, tezeğin ve dolayısıyla eti yenin
hayvanların dışkısının necis olduğunu bildiren İbn Mes'ud'un (r.a.) şu
hadisiyle istidlal etmiştir: "Peygamber (a.s.) ile beraber oturuyordum.
Def-i hacet için gitti ve "bana üç taş getir", buyurdu. Ben de aradım
ancak iki taş ve bir de tezek parçası bulabildim. Peygamber (a.s.) taşları aldı
ve tezeği attıktan sonra "bu murdardır", dedi."[325]
Daha çok tezeğin cinlerin yiyeceği olduğunu bildiren
hadisleri dikkate alarak onunla taharet yapmanın sadece mekruh olduğunu,
necaseti giderdiği takdirde temizliğin sağlanmış sayılacağını söylemiştir.
Hanefîlerden et-Tahavi ise yukarıdaki hadisle istidlal edip
istincaba taş sayısı şart değildir. Nitekim İbn Mes'ûd (r.a.)'nın getirdiği iki
taş ile temizliğin sağlandığı anlaşılıyor, demiştir. Hanefî fukahasının çoğu da
bu görüşü benimsemiştir.
İmam Şâfî, tezeğin necis olduğu hakkında İbn Mes'ûd (r.a.)
hadîsiyle istidlal ederek, necasetin necasetle giderilemiyeceğini beyân
etmiştir. Üç taş ile temizlenmenin şart olduğu hususunda ise Ebu Hüreyre'den
rivayet edilen şu hadisle istidlal etmiştir:
"Sizden biriniz def-i hacet için çıktığında beraberinde
üç taş götürsün de onlarla paklansın, çünkü o üç taş ona kâfi gelecektir."
Ahmed b. Hanbel'e göre, üç taş ile temizlenmeyle ilgili
emir, vücubi değil istihsanîdir. Üç sayısı, ortalama bir takdirdir. Bu daha
çok ve daha az da olabilir. Çünkü maksat, temizliktir.
Mâlikîlere göre eti yenen hayvanların dışkısı -bilhassa kuru
olursa- necis değildir. Kuru oldukları takdirde istinca yapılabilir, ancak
hadîsle men'edildiği için mekruhtur. Böylece Mâlikîler de İbn Mes'ud'un (r.a.)
rivayet ettiği hadisle değil, kemik ve tezeğin cinlere ait, olduğuyla ilgili
hadîsle istidlal etmişlerdir. ilimdunyasi
Araplara eğitim, Duş altında sıçmayın uyarılı resimlerle anlatılıyor. Utanç verici durum.
Hayvancılığı ve dahi Türkiye'yi, sokağa sıçan Arap için
bitirdiler.
Araplaşmanın bedeli, kenefleşmek mi oldu?
YanıtlaSilÖnüne gelen yere sıçanlar kim, hangi hayvansal kültür ülkeye musallat edildi?
https://www.facebook.com/groups/akildincelisirmi/posts/4740274256011734/