Herkes kendi kafasına ya da siyasi görüşüne göre yazıp
çiziyor.
Ben de eski arşivler eşliğinde mini bir araştırma yazısını
sunayım istedim.
Türkiye'de Cehalet, Cumhurbaşkanlığı makamına kadar
yükselebilmiştir.
Türkiye'de Cehalet, Cumhurbaşkanlığı makamına kadar
yükselebilmiştir.
27 yılda, 6 köprü yapacak kadar köprü parası ödedik
27 yılda iki köprüye ödenen geçiş paralarıyla 6 köprü daha yapılır.
08 Ocak 2001
HANİ BEDAVA OLACAKTI?
27 yıl önce, 29 Ekim 1973'te, ilk köprü açıldığından bu yana hep aynı masalla uyutulduk: Köprü kendini amorti eder etmez ücretsiz olacak! Boğaziçi Köprüsü kendini amorti etti ama sonra vatandaşa değil ikinci köprüye çalıştı. 1988'de Fatih Sultan Mehmet Köprüsü açıldı. Her iki köprü de darphane gibi para bastı. Ama köprüler bedava olacak diyen politik vaatler birer kuyruklu yalan olarak kaldı.
Bedavayı geçin, zam üstüne zam yedik.
ÖZAL SATACAKTI
Bol geliri gören Turgut Özal köprüyü satmaya karar verdi. 1983 seçimleri öncesine rastlayan bu girişim ‘‘Satacağım, sattırmam’ tartışmalarının arasında boğulup gitti. DYP Genel Başkanı olarak 1991'de seçim yarışına giren Süleyman Demirel de kampanyasında köprülerden yararlandı ve her konuşmasında şu vaadi tekrarladı: ‘‘Köprü ücretlerini yarı yarıya indireceğim.’’ Ancak başbakan olduktan sonra sözünü tutmadı.
22 KEZ ZAM YAPILDI
Bu zamla 10 lira olan otomobil geçiş ücreti ikiye katlanarak 20 lira oldu. Son zamla birlikte köprü geçiş ücretleri 22 kez artırılmış oldu. 10 lirayla başlayan otomobil geçişi 150 bin, 50 lirayla başlayan otobüs ve kamyonlar 40 bin, treyler geçişleri de 66 bin kat arttılmış oldu. Yaklaşık 500 milyon dolara malolan her iki köprüden yapılışlarından bugüne kadar geçen araç sahipleri, gişelere toplam 1 milyar 409 milyon 261 bin 144 dolar gelir bıraktı.
ALDATTIN BİZİ BABA!
Süleyman Demirel'in 1991'deki seçim vaadiydi köprülerin yarı yarıya ucuzlayacağı. Sonra ne yaptı dersiniz? Başbakan olur olmaz ne köprü hatırladı ne de vaat! Hükümetinin Bayındırlık Bakanı Onur Kumbaracıbaşı, köprü ücretlerinin indirilmeyeceğini açıklayıverdi.
İSTANBUL’un Avrupa ile Asya yakalarını birbirine bağlamak için 1973 yılında hizmete sokulan Boğaziçi Köprüsü’nden geçiş ücretleri, son zamla birlikte 22 kez artırıldı. Otomobiller için 10 lirayla başlayan geçiş ücreti 150 bin, otobüs ve kamyonlar için 40 bin, treylerler için de 66 bin kat arttı. Yaklaşık 500 milyon dolara malolan her iki köprüden yapılışlarından bugüne kadar geçen araç sahipleri, gişelere toplam 1 milyar 409 milyon 261 bin 144 dolar gelir bıraktı. Yani, 27 yılda, iki köprüye 6 köprü yapmak için yetecek kadar para ödedik.
Süleyman Demirel'in 1991'deki seçim vaadiydi köprülerin yarı yarıya ucuzlayacağı. Sonra ne yaptı dersiniz? Başbakan olur olmaz ne köprü hatırladı ne de vaat! Hükümetinin Bayındırlık Bakanı Onur Kumbaracıbaşı, köprü ücretlerinin indirilmeyeceğini açıklayıverdi.
İSTANBUL’un Avrupa ile Asya yakalarını birbirine bağlamak için 1973 yılında hizmete sokulan Boğaziçi Köprüsü’nden geçiş ücretleri, son zamla birlikte 22 kez artırıldı. Otomobiller için 10 lirayla başlayan geçiş ücreti 150 bin, otobüs ve kamyonlar için 40 bin, treylerler için de 66 bin kat arttı. Yaklaşık 500 milyon dolara malolan her iki köprüden yapılışlarından bugüne kadar geçen araç sahipleri, gişelere toplam 1 milyar 409 milyon 261 bin 144 dolar gelir bıraktı. Yani, 27 yılda, iki köprüye 6 köprü yapmak için yetecek kadar para ödedik.
Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü verilerine göre, 28 yıl önce Boğaziçi Köprüsü hizmete girdiğinde geçiş ücretleri motosiklet için 2, otomobil için 10, minibüs için 15, kamyon ve otobüs için 50, 3-7 akslı treyler için 150 lira olarak belirlenmişti. Bu rakamlar 1990’da motosiklet için 2 bin 500, otomobil ve minibüs için 5 bin, otobüs ve kamyon için 20 bin ve treyler için de 100 bin liraya yükseltildi.
Son yapılan zamla motosikletlerin 500 bin lira olan geçiş ücreti 750 bine, otomobil ve minibüslerin 1 milyon lira olan geçiş ücreti 1.5 milyona, otobüs ve kamyonların 1.5 milyon lira olan geçiş ücreti 2 milyona, 3-7 akslı treylerlerin geçiş ücretleri de 8 milyon liradan 10 milyon liraya çıkarıldı.
Trilyonlar aktı
Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü’nün, 1973-2001 yılları arasında her iki köprüden geçiş yapan araç istatistiklerine bakıldığında da, 1973 yılında hizmete giren Boğaziçi Köprüsü’nü o yıl 1 milyon 642 binaraç kullanırken, bu rakam 1980’de 27 milyon 794 bin, 1987’de ise 48 milyon 291 bin olarak gerçekleşti. Bu yıl da dahil olmak üzere köprüyü kullanan toplam 434 milyon 897 bin 719 araç sürücüsü, gişelere 362 milyon 791 bin 945 dolar gelir bıraktı. İstanbul Boğazı’nı karayoluyla geçmek için inşa edilen ikinci köprü olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, 1988 yılında hizmete girdi.
Son yapılan zamla motosikletlerin 500 bin lira olan geçiş ücreti 750 bine, otomobil ve minibüslerin 1 milyon lira olan geçiş ücreti 1.5 milyona, otobüs ve kamyonların 1.5 milyon lira olan geçiş ücreti 2 milyona, 3-7 akslı treylerlerin geçiş ücretleri de 8 milyon liradan 10 milyon liraya çıkarıldı.
Trilyonlar aktı
Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü’nün, 1973-2001 yılları arasında her iki köprüden geçiş yapan araç istatistiklerine bakıldığında da, 1973 yılında hizmete giren Boğaziçi Köprüsü’nü o yıl 1 milyon 642 binaraç kullanırken, bu rakam 1980’de 27 milyon 794 bin, 1987’de ise 48 milyon 291 bin olarak gerçekleşti. Bu yıl da dahil olmak üzere köprüyü kullanan toplam 434 milyon 897 bin 719 araç sürücüsü, gişelere 362 milyon 791 bin 945 dolar gelir bıraktı. İstanbul Boğazı’nı karayoluyla geçmek için inşa edilen ikinci köprü olan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, 1988 yılında hizmete girdi.
2000 rakamları
2000 yılında her iki Boğaz köprüsünü, Otomatik Geçiş Sistemi de (OGS) dahil olmak üzere toplam 119 milyon 163 bin 328 araç kullandı.
Geçen yıl 53 milyon 616 bin 932’si Boğaziçi Köprüsü’nden, 50 milyon 516 bin 280’i de Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden olmak üzere toplam 104 milyon 133 bin 212 araç manuel geçiş yaparak, devletin kasasına 59 trilyon 469 milyar 983 milyon (92 milyon 717 bin 822 dolar) lira gelir bıraktı.
OGS’de durum
Hizmete sokulduğu 30 Haziran 1999’da Boğaziçi Köprüsü’nden 1 milyon 988 bin 978, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden de 832 bin 234 araç OGS’den yararlandı. OGS’li sürücüler, her iki köprüye toplam 1 trilyon 459 milyar 116 milyon lira (dönemin kuruyla yaklaşık 2 milyon 846 bin dolar) ödediler.
Tüm bu veriler kapsamında, 1973’ten 2000 yılı sonu itibariyle, Boğaziçi Köprüsü’nü (OGS dahil) 1 milyar 191 milyon 239 bin 843, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü de 437 milyon 234 bin 376 araç olmak üzere toplam 1 milyar 628 milyon 474 bin 219 araç kullandı.
Boğaz köprülerinin bilançosu
Yıl Geçen Araç Geçen Araç TOPLAM ABD dol.
Yıl Geçen Araç Geçen Araç TOPLAM ABD dol.
1988 50.985.942 3.028.566 54.014.508 44.175.652
1989 51.890.202 9.026.600 60.916.802 62.828.803
1990 51.198.604 16.621.662 67.820.266 93.979.269
1991 44.341.576 22.729.600 67.071.176 102.362.597
1992 52.704.018 23.295.884 75.999.902 72.758.404
1993 59.574.396 29.657.184 89.231.580 84.150.387
1994 59.229.988 31.156.638 90.386.626 75.566.604
1995 64.051.228 36.471.792 100.523.020 64.041.046
1996 65.034.008 44.057.486 109.091.494 70.047.994
1997 66.794.758 50.600.928 117.395.686 74.398.291
1998 64.969.262 56.866.214 121.835.476 95.440.506
1999 61.949.126 55.356.288 117.305.414 101.275.821
Dünden Yarına Boğaziçi Köprüsü
Boğaziçi Köprüsü'nün Açılışı Törenleri 1973
Boğaziçi Köprüsü Açılışı (1973)
RTE/3. köprü 1994 TRT arşivi
Boğaziçi Köprüsü'nün Açılışı -- 1973 -- TRT
Erdoğan kime iyilik yapıp denize atacakmış. Komedi gibi…
Erdoğan, Başkanlık sistemi Amerikan Emperyalizminin bize tavsiyesi ama...
İstanbul’da felaket yaklaşıyor, sıcaklık 2050’de 3 derece artacak. Kan, su, gıda alkali değerleri...
İstanbul'un köprüye ihtiyacı yok! Var olanı öldürüyoruz zaten...
Mülksüzleştirme Ağları Hakkında
Türkiye'nin ilk köprü masalı, Boğaziçi köprüsü ücretsiz olacaktı.
Bu kez Davutoğlu, paydaşlarını işgale çağırdı.
Erdoğan, Başkanlık sistemi Amerikan Emperyalizminin bize tavsiyesi ama...
Erdoğan kime iyilik yapıp denize atacakmış. Komedi gibi…
Pezevengi TBMM olanın, Anayasası boktan kurtulmaz. Bu yazıyı da engelleyin şerefsizler.
Mültecilere 100'er TL veriyorduk, artık 85'er Avro ödenecek.
Sayın Tayyip Erdoğan, istifa etmeyi hiç düşündünüz mü?
ÖSO'ya maaş verdiniz mi?






30 Ekim 1973 Boğaziçi Köprüsünün Açılışı , Merhum Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk
YanıtlaSilhttps://www.youtube.com/watch?v=FKOJs8zWEhs